Informatie over artikel

1. Referentie artikel

De Moor, A. & Vermeulen, G. (2010). Europol, quid novis? Kritische exploratie van het Europol-Besluit. Panopticon, 1, 20-45.

2. Details artikel

Titel: Europol, quid novis?
Auteurs: Alexandra De Moor & Gert Vermeulen
Datum: 2010
Uitgever : Maklu Antwerpen
Genre: tijdschriftartikel
Taal: Nederlands
Bron: Panopticon

3. Korte samenvatting

Wat is Europol en wat doen ze? Dit is de beginvraag van het artikel.
In 2009 verving het langverwachte Europol-Besluit de Europol-Overeenkomst uit 1995. Een eerste iets dat veranderde is de omvorming van een intergouvernementele organisatie tot een agentschap van de Europese Unie. In het artikel wordt uitgebreid ingegaan op de nieuwigheden die deze verandering met zich meebracht.

4. Auteurs

Alexandra De moor

Alexandra De Moor is geboren op 1 april 1982. Ze is sinds 1 oktober 2006 lid van het Institute for International Research on Criminal Policy. Daarnaast is ze assistente strafrecht verbonden aan de UGent. Haar mama is Anita Harrewyn, zij is de eerste vrouwelijke procereur-generaal van het gerechterlijk gebied Oost- en West-Vlaanderen.

Verder heeft zij ook andere artikels geschreven. Een lijst daarvan vind u hier

120523-DeMoorA.jpg

Gert Vermeulen

Gert Vermeulen is hoofddocent strafrecht verbonden aan de UGent. Daarnaast is hij ook Co-directeur van de onderzoeksgroep Drugbeleid, Strafrechtelijk beleid en Internationale Criminaliteit aan de Universiteit Gent. Verder is hij docent Materieel strafrecht, gevorderde studie van het (materieel) strafrecht, internationaal strafrecht, Europese instellingen van het strafrechtelijk beleid en Europese politieke ontwikkelingen. Ook werkt hij voor de Politieacademie van Oost-Vlaanderen, daar doceert hij Europees (straf)recht. Dan werkt hij nog voor het Belgische ministerie van Justitie. Daar werkt hij mee aan de internationale samenwerking in strafzaken. Als laatste is hij ook betrokken in tal van onderzoeksprojecten, onder meer op gebied van strafrecht en drugbeleid. Hij is ook Consultant en korte termijn expert voor zowel de Raad van Europa en de Europese Commissie.

Verder heeft hij ook andere artikels geschreven. Een lijst daarvan vind u hier

prev19.jpg