Evaluatie Wiki

• Hoe is deze Sadan-opdracht in zijn geheel voor jou verlopen ?

Ik had de Sadan-opdracht in het begin wat onderschat waardoor ik lang bleef sukkelen. De opdracht verliep ook traag omdat er veel opzoekingswerk en referentiewerk moest verricht worden. Gelukkig had ik een zeer breed onderwerp waardoor er veel informatie te vinden was. Ook het refereren liep bij momenten heel vlot. Er bleef echter één moeilijkheid over en deze was de wikidot zelf. Ik vond het in het begin zeer moeilijk om linken te leggen naar andere pagina's enz. Gelukkig kreeg ik het na enkele keren onder de knie. Uiteindelijk is alles goed gekomen!

• Heb je voldoende info gevonden ? Waar heb je niet gezocht en waar kan je nog zoeken ?

Mijn hoofdthema's waren brandweerzorg en rampenbestrijding, er was echter niet veel te vinden over deze thema's dus heb ik mijn thema verbreed naar brandweer. In mijn basisartikel ging het ook vooral over de brandweer en hoe ze precies optraden bij branden en rampen. Over de brandweer was er voldoende info te vinden maar ik had een klein probleempje. Mijn artikel was geschreven door een Nederlander waardoor zijn gebruikte bronnen niet binnen mijn bereik lagen. Op het internet en op Limo waren er genoeg varianten te vinden.

• Wat moet je nog verder trainen ?

De Excel-oefeningen waren toch wel een struikelblok voor mij. Ik had problemen met de derde grafiek en begon op sommige momenten echt te klungelen. Voornamelijk de grafiek opmaken was niet evident.
Refereren gaat al goed maar ik zou het nog niet kunnen zonder de hulp van de PowerPoint. Ik vergeet vaak het punt op het laatste en weet nog altijd niet wat ik moet doen met een online boek. Refereer je dan het boek of de site? Of beide?

• Waar ben je sterk in ?

Ik ben goed in het uitstellen van werk. Gelukkig is de opdracht vlot verlopen, op enkele puntjes na. De wikidot is na verloop van tijd heel simpel en gebruikersvriendelijk. Eenmaal je weet hoe je een link moet invoegen ben je vertrokken.

• Wat heb je geleerd en wat zal je bijblijven ?

Ik heb geleerd dat een eigen website/pagina maken eigenlijk niet zo moeilijk is. Er kruipt alleen veel werk en tijd in. Wat me ook bijgebleven is dat de opmaak en de duidelijkheid van een site zeer belangrijk is. Als je in groep werkt is het uitermate belangrijk dat iedereen zijn informatie, bv. Trefwoorden, in het juiste tabblad steekt. Zo is het voor de bezoeker heel aangenaam om door je wikidot te bladeren. Ik heb ook geleerd dat Google niet altijd de goede zoekmachine is om artikels of tijdschriften op te zoeken. Er zijn meerdere databanken en zoekmachines die relevantere werken kunnen opleveren.

• Heb je eventueel tips om bepaalde (deel)opdrachten anders te formuleren ? Of zijn er nieuwe (deel-)opdrachten nodig voor belangrijke of interessante informatievaardigheden die niet of te weinig worden ingeoefend ?

Ik zou de opdracht meer uitschrijven. Soms is het zeer onduidelijk over wat je precies moet doen. Ik heb het bijvoorbeeld over de derde Excel-oefening of stap 4. Het was net of je sprong van de hak op de tak waardoor ik verstrooid raakte. Ik vind verwijzingen ook niet echt een pluspunt. In stap één staat er iets over specialisten en er wordt dan meteen verwezen naar stap 4. Nogal onduidelijk en complex.

Mijn werkbestand/Worddocument vindt u hier